YAĞCIBEDİR HALISI
İnceliğin ve
sabrın zerafetle buluştuğu yerdir halıcılık.
Yağcıbedir
Halıları Yörüklerin örf, adetleri ve geçmişlerini yansıtan bir sanat eseridir.
Yağcıbedir halıları İlçe ve merkezi köylerde yaygın olarak dokunmaktadır.
Yağcıbedir Halıları çok ince yün ipliklerden dokunur. Atkısı ve çözgüsünde yün
ipliği kullanılır. Dm 2 sinde 1400-1600 düğüm bulunur. 1cm' sinde 30-35 ilme
bulunur. İlme düğümleri çok sağlam atıldığından halıların ömrü çok uzundur.
Yağcıbedir Halılarının ipi kök boyalarla
boyanır, boyaları solmaz. Yağcıbedir Halılarında 4 ana renk hakimdir. Lacivert
(gök), Kırmızı (Al), Koyu Kırmızı (Nariç), Beyaz (Ak) dır. Yağcıbedir halıları
kullandıkça renkler daha güzelleşir ve değer kazanır. Halıların 150-200 yıl ömrü
bulunmaktadır. Otantik özelliğe sahiptir.
Yağcıbedir Yörük
Halkı yaşantısını dokuduğu halısına motive etmiştir. Halıdaki her motifin bir
anlamı bulunmaktadır. Sevinç ve üzüntülerini motif dokuduğu halıya işlemiştir.
İlçemiz köylerinde genelde her köyde halı dokuma çalışmaları vardır. Ağırlıklı
olarak Karakaya- Eğridere- Eşmedere- Çakıllı- Alakır- gölcük ve Danaçayır
köylerinde Yağcıbedir halısı dokunmaktadır. Sındırgı tipi Yağcıbedir halıları
üç grupta toplanır. Karagöz- Heybesulu- Yedielli gibi isimleri almışlardır.
Çıkrık :
Yünlerin eğrilmesi (iplik haline getirilmesi) için kullanılır.
Şu anda Yağcıbedir Yörükleri Sındırgı’nın Eşmedere, Çakıllı, Karakaya, Alakır, Eğridere köylerinde yaşamakta ve halıyı orijinaline bağlı kalarak dokumaktadırlar. Desenlerde hüzünlerini, sevinçlerini, gelecek hayattan beklentilerini ve ahiret hayatına bakışlarını anlatmaktadır. Koyunlardan alınan yünlerin iplik haline getirilmesi ve doğal boyalarla renk verilmesi ilmekle, desenlerin oluşturulması ile Yağcıbedir kültürü yaşatılmaya çalışılmaktadır.
Yağcıbedir Halılarında Kullanılan Renkler
Lacivert (gök) : Yağcıbedir
Halısının zemin rengini oluşturan lacivert, gökyüzünün mavi olmasından dolayı
Yağcıbedir Halısında en çok kullanılan renktir. Yörede bulunan labada
bitkisinin kökünden elde edilir.
Kırmızı (al) : Kırmızı tarihte bir bereket sembolü olan
kınadan rengini almıştır. Kadınların kına yakınmasındaki sebep bereket
beklentisidir. Aynı beklenti Yağcıbedir Halılarının rengine de yansımıştır.
Yörede bulunan sarıkız otundan elde edilmektedir.
Kahverengi (narınç) : Bütün canlıların topraktan gelip toprağa
dönecek olması ve canlıların besinlerini topraktan temin etmesi sebebi ile
kahverengi Yağcıbedir Halısındaki yerini almıştır. Kırmızının ikinci suyuna
çalı kozalakları katılarak elde edilir.
Siyah
(kara) : Halıda en az kullanılan renktir. Siyah
hüzündür. Yaşlı kadınlar siyahı daha çok kullanmaktadır. Yumuşak siyah
kayaların bitkilerle kaynatılması il elde edilir. Eğridere Köyü ve Alakır Köyü
siyah rengi kullanmazlar.
Beyaz (ak) : Genç kızlar bu
rengi daha sık kullanır. Sık kullanmalarındaki sebep beyaz rengin sevinci,
hayattan beklentilerini ve gelin olma özlemlerini dile getirme arzularıdır.
KENAR DESENLERİNE GÖRE YAĞCIBEDİR HALILARI
1- Yedisulu :
Yağcıbedir Halılarının kenar motiflerinde bulunan su yollarının yedi tane olması, gökyüzünün yedi katlı olduğu düşüncesidir. Bu su yollarının orta kısmında bulunan beyaz su yolunda nazar boncukları bulunmaktadır. Bunun iki yanında kedi izleri ve hayat zinciri ile birbirine bağlanmış motifler bulunmaktadır. Bu yedisulu kenar motifini ağırlıklı olarak Çakıllı Köyü kullanmaktadır.
2- Heybesulu :
Yağcıbedir Yörüklerinin atlarının sırtlarındaki heybelerde bulunan motif kenar desenlerini oluşturmaktadır. Köylülerin deyimi ile “çam kobağı” heybesulu motifini oluşturmaktadır. Tarla sınırı anlamını taşımaktadır. Heybesulu kenar motiflerinde genellikle beyazsulu nazar boncukları ile beraber kullanılmaktadır. Bu kenar suyu genellikle Eşmedere Köyü halılarında bulunur.
3- İncili Su :
Eğridere ve Çakıllı Köylerinin halılarının kenar motiflerinde sıkça rastlanmaktadır.
4- Elibelinde :
Bir kadının ellerini beline koymuş hali stilize edilmiş ve bu motif oluşmuştur. Kadının aynı zamanda “ana” olması sebebi ile üremeyi ve çoğalmayı da temsil eder. Kelle halılarının kenar motiflerinde bulunur. Eğridere ve Karakaya halılarında rastlanan bir motiftir.
5- Deve Boynu :
Halının kenar motiflerinde ve kenar ile zemin arasında kullanılır. Tarihte bütün sanat dallarında, özellikle İslamiyet sonrası Türk Kültürüne girmiş olan sanatlarda bu motife sıkça rastlanılmaktadır. Özellikle Çakıllı ve Eğridere halılarında bu motife sıkça rastlanılır.
6- Sarılı Su
7- Beynene Suyu
Eşmedere ve Çakıllı köylerinde dokunan halılarda kullanılır.
8- Karagöz
ZEMİN MOTİFLERİNE GÖRE
1- Mihrap
Görünüş itibarı ile merdiven basamaklarını (genellikle onüç adet) andıran kahverengi, siyah ve ortasındaki tek beyaz ilmeden oluşan mihrap, göğe yükselme ve Allah’a yönelme anlamını taşır. Mihrap bütün Yağcıbedir Halılarında vazgeçilmez bir motiftir.
2- Kocabaş :
,
Mihrap altında bulunan üç kocabaş, koyun sürüsünün önderi olan koçu ve gücü temsil eder. Mihrap basamaklarının altında, kenarlardaki kocabaşların üstünde bitkisel motifler bulunur. Alakır Köyünde dokunan halıların dışında diğer halılarda bu motife rastlanır.
3- Yıldızlar :
4- Civa : Civalar iki çeşittir:
Terazi Motifi :
Terazi motifi Türklerdeki adaleti temsil eder.
Ayaklı Motif :
Kırkayağın stilize edilmiş halidir.
Terazi ve ayaklı civalar halıda iki adet
bulunur. İkisinin de yönü aynı tarafa bakar. Sebebi Türklerdeki ileriye bakışın
ifadesidir. Elli motif dışında bütün halılarda civa bulunur.
6- Çınar Yaprağı :
Genellikle ortadaki yıldızın kenarlarında bulunur.Çınar Yağcıbedir yöresinde yaşayan en uzun ömürlü ağaç olması sebebi ile motif olarak kullanılmıştır. Genellikle Eşmedere ve Çakıllı Köylerinin halılarında bulunur.
7- Elli Motif :
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder